پزشکی سلامت

نکته هایی برای سلامتی دندانها

برای یک لبخندی زیبا غذا بخورید:

تغییرات ساده در رژیم غذایی برای سلامتی دندانها.

شما مسواک می‌زنید، نخ دندان می‌کنید، به مطب دندان پزشک می‌روید، اما آیا در موقع غذا خوردن به فکر دندانهایتان هستید؟

ما همه می‌دانیم تغذیه سالم کمک می‌کند یک بدن سالم داشته باشیم، بنابراین تغذیه عالی روی سلامتی دندانها و لثه ها هم تأثیر دارد.

و تنها موارد مشکوک شکر و شکلات و … نیستند، بلکه در بعضی موارد غذاهایی کاملاً سالم هم باعث پوسیدگی در دندانها می‌شود و بعضی از غذاها هم از پوسیدگی و بیماریهای لثه و حتی بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند. در اینجا چگونگی مناسب کردن تغذیه شما برای سلامت بهینه دندانها و لثه ها آورده شده است.

کربوهیدراتها را مابین صرف غذا میل کنید.

یک مشت چیپس و یا حتی یک تکه نان باگت می‌تواند به دندانها و لثه های شما همانند یک شیرینی و یا شکلات آسیب برساند. تمام کربوهیدراتها به شکرهای ساده تبدیل می‌شوند که آنها نیز نهایتاً توسط باکتریها به پلاکهایی تبدیل می‌شوند که اولین علت پوسیدگی و بیماری های لثه می‌باشد. غذاهای با اساس کربوهیدراتی مثل نانها و بیسکویتی وقتی جویده می‌شوند بافتی چسبناک پیدا می‌کنند که ما بین دندانها و زیر لثه گیر می‌کنند. جائیکه باکتریها در آنجا انباشته می‌شوند. کربوهیدراتها را مابین صرف غذا میل کنید، زیرا در موقع صرف غذا مقدار زیادی بزاق ایجاد می‌شود که کمک می‌کند که ذره های غذا از دندانها جدا شود.

چای بنوشید.(بدون شیرینی)

چای سبز و سیاه ترکیباتی دارند که از چسبیدن مواد غذایی در دندانهای شما جلوگیری می‌کند و شانس شما را در پوسیدگی و بیماری های لثه کم می‌کند. چای حتی بوی بد دهان را کاهش می‌دهد زیرا از رشد باکتری هایی که موجب بوی بد دهان می‌شوند جلوگیری می‌کند. بسیاری از چایها حاوی فلوراید می‌باشند که از مینای دندان در مقابل پوسیدگی محافظت می‌کنند.

جرعه جرعه بنوشید.

بیشتر لیمونادها و نوشیدنیهای گاز دار و آب میوه ها شامل اسیدهایی چون اسید سیتریک و اسید فسفریک می‌باشند که می‌توانند دندان را بیاسایند، حتی اگر بدون شکر و یا رژیمی باشند. مزه مزه کردن نوشابه های اسیدی تماس آنها را با دندانها کم می‌کند در نتیجه از مینای دندانها حفاظات می‌شود.

افزایش دریافتی ویتامین C.

ویتامین C سیمانی است که همه سلولهای شما را نگه می‌دارد. و فقط برای پوست مفید نیست بلکه برای سلامتی لثه ها بسیار مفید است. افرادی که کمتر از ۵۰ میلی گرم در روز ویتامین C دریافت کرده باشند ۲۵% بیشتر از افرادی که ۱۸۰ میلی گرم یا بیشتر روزانه مصرف کرده اند به بیماری لثه دچار می‌شوند.(معادل یک پرتغال و یا ۲۲۰ گرم آب پرتغال).

روزانه ۸۰۰ میلی گرم کلسیم بخورید.

کلسیم در غذاهایی مانند پنیر، شیر و ماست موجود است. ۹۹% از کلسیم بدن شما در دندانها و استخوانها می‌باشد. کلسیم حفره های استخوان فک و دندانها را سالم نگه می‌دارد. برای زنان جوانتر از ۵۰ سال روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم و برای سنهای بالاتر ۱۲۰۰ میلی گرم مصرف کلسیم ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *